Vajda Gergely Barbie Blue című egyfelvonásos operáját mutatták be szombat este nyilvános stúdiókoncerten a Magyar Rádióban, az MR Szimfonikusokat a szerző vezényelte. A Hősnőkről – egy kicsit másképp című esten Scsedrin Carmen szvitje és a Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth című operájából készült szvit is elhangzott.
(MTI)
Vajda Gergely Barbie Blue-jának előadása ősbemutató volt, a darabot – amelynek szólistája Érsek Dóra és Rezsnyák Róbert – rögzítették is. A zeneszerző-karmester elmondta az MTI-nek: két dolog inspirálta az opera megkomponálására. Az egyik az volt, hogy karmesteri gyakorlatában ő is számtalanszor találkozott a gyakori kérdéssel: mit játsszanak Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájával egy estén? Arra gondolt, ahogy az antik görög színházban együtt mutatták meg egy történet tragikus és komikus voltát, a véres Kékszakállú-legendát komikus, fordított nézőpontból is meg lehet fogalmazni. A mű eredetileg a 2006-os Bartók-évre készült, de csak mostanra érett előadássá.
Az ötlet másik forrása Anatole France Kékszakáll felesége című elbeszélése volt, amelyben a francia író valójában baleknek ábrázolja a hősét, egyebek között azt írja: “Kékszakáll jó volt és szerencsétlen, és emlékét méltatlan rágalmak gyalázták meg.”
Ebből kiindulva írta meg Almási-Tóth András a szövegkönyvet. Céljuk az volt, hogy ugyanannak a nőnek legyen hét karaktere. “A hősnőt Barbie-nak hívják – a ’keresztapja’ Garaczi László költő volt -, ami rímel a Blue-re, a férfi pedig Bernard” – árulta el zeneszerző.
Náluk a dramaturgia is épp fordított, míg a Bartók-mű a sötétségből halad fényhez, a Kékszakállú várának ötödik ajtajához és ismét a sötétségben zárul, a Barbie Blue-nak épp a közepe szomorú kissé és tragikomikusan fejeződik be.
A zenében felbukkannak egészen rövid Bartók idézetek: “ezeket nem biztos, hogy hallja az ember, ha nem látja” – jegyezte meg Vajda Gergely. Bizonyos groteszk szövegeknél pedig a rajzfilmek ihlette hangvétellel szólal meg a zene.
A komponáláskor elképzelt bizonyos hangkaraktereket, arra törekedett, hogy olyan orgánumokra komponáljon, amelyekkel A kékszakállú herceg vára is elénekelhető. Bernard inkább bariton énekest igényel, a Barbie mezzót.
“Úgy tapasztaltam a próbák során, hogy Érsek Dórának és Rezsnyák Róbertnek nagyon ’jól áll’ a darab”- fűzte hozzá a zeneszerző. A férfi ebben a műben kevésbé aktív, mint az “igazi” Kékszakállú”, a női szerep súlyosabb, a címhez illően.
(MTI)