Johann Sebastian Bach: Christ lag in Todes Banden – BWV 4
A Húsvét vasárnapjának liturgiája a lutheránus gyakorlatban Nagypéntekhez képest talán kevésbé hangsúlyos. Mintha ez tükröződne vissza Bach életművében is, akinek alkotói és előadóművészi energiát olyannyira lekötötték a passiózenék, hogy érett korszakából húsvétvasárnapi zene nem is maradt fenn. Az 1707-1708 táján keletkezett kantáta a ritka kivétel. Stílusa igen közel áll Buxtehude mind hangszerelésében, mind szerkesztésmódjában igen magasrendű egyházzenei alkotásaihoz, így joggal feltételezhető, hogy Bach már az arnstadti időszak végén, Buxtehudénál tett, nevezetes, lübecki útja (1705) után megírta. A kantáta szövegét végig Luther 1524-ből származó húsvéti korálja, a „Victime paschali laudes” latin szekvencia szabad utánköltése adja, amely a régi „Christ ist entstanden” kezdetű énekre támaszkodik.
A kompozíció a 17. századból fennmaradt „per omnes versus” korálvariáció-formát követi, azaz a koráldallam minden egyes szakaszban, különféle variációkban jelen van. Bach közvetlen modellje Johann Pachelbel azonos című húsvéti kantátája lehetett.
Dietrich Buxtehude: Jesu, meines Lebens Leben – kantáta, BuxWV 62
Buxtehude (1637-1707) kora legjelentősebb orgonistája és egyházzenei komponistája volt, Bach számára sok tekintetben követendő példa volt. Kantátáit gyakran hosszabb-rövidebb hangszeres concerto (sinfonia) vezeti be, a teljes kompozíció szerkezete pedig követi a szöveg versszakokra osztott felépítését. A Jesu, meines Lebens Leben esetében is így van, ráadásul minden egyes versszak ugyanarra az egyszerű, kétütemes basszus-ostinatóra (következetesen ismétlődő dallamra) épül, sőt, az egyes szakaszokat elválasztó hangszeres közjátékokat is ugyanerre a basszusmenetre alakította ki. Buxtehude kedvelte ezt a kompozíciós technikát, a Quemadmodum desiderat cervus zsoltár-megzenésítésében (BuxWV 92) is egy változatlanul ismétlődő, kétütemes basszusmenetet követve konstruálta meg a teljes zenei anyagot, lényegében tehát a Jesu, meines Lebens Leben is egy passacaglia-variáció.
Georg Philipp Telemann: Lobet den Herrn, alle seine Heerscharen – kantáta TWV. 1:1061
Telemann (1681-1767) kivételesen hosszú pályája során legalább húsz teljes kantáta évfolyamot komponált meg, ebből egy tucat többé-kevésbé hiánytalanul fenn is maradt, azaz a feltételezhető 1700 templomi kantátájából körülbelül 1400 ma is elérhető. A pompás hangvételű Lobet den Herrn, alle seine Heerscharen 1721-ben keletkezett, a fennmaradt kézirat bejegyzése szerint Újév ünnepére.
***
Anno Sacri 2.
Mátyás-templom
2025.04.23. (szerda) 20:00