vak

Koncertek Koncertek [hun]

Dohnányi bérlet 2. - élő közvetítés a radiomusic.hu honlapon!

 

Zeneakadémia Nagyterem 2020-11-27 péntek 19:30

A koncertet a radiomusic.hu honlapon élőben közvetítjük!

MŰSOR

Debussy: Kis szvit 
Ravel: Couperin sírja
Szünet
Bizet: Az arles-i lány szvit 1-2.

Vezényel: Farkas Róbert

Közreműködik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

A koncert nem látogatható.

Koncertismertető:

Mozart idejében udvari bálokon, mulatságokon még táncolták a menüettet, de 100-150 évvel később vajon miért születtek újabb és újabb menüettek, ráadásul olyan szerzőktől, mint Bizet, Debussy vagy Ravel?

Sajátos módon hármójuk közül épp a legfiatalabb, Ravel esetében a legvilágosabb a motiváció. Az eredetileg zongorára írt Couperin sírja című kompozíció a szerző szándéka szerint „hódolat a 18. század francia zenéjének”. A darab Ravel által készített zenekari változatát 1920-ban mutatták be, Párizsban. Érdemes felidézni, hogy amikor a zeneszerző 1932-ben Budapesten járt, hogy egy műveiből összeállított zenekari koncert egyik számában vezényeljen is, az est a Couperin sírjával kezdődött. A hangverseny után Ravel interjút adott a Magyarság című lapnak: „Először vagyok itt Budapesten – mondta mély sajnálkozással –, de már gyakran átutaztam fővárosukon. Ismerem a magyar zenét és Dohnányit, Kodályt, Bartókot nagyra becsülöm. A modern zene el sem képzelhető a magyarok erős szerepe nélkül.” Biztosra vehetjük, hogy Ravel részéről ez nem puszta udvariasság volt.

A menüett franciaországi „késő-virágzásának” másik példájára egy ifjúkori Debussy-darabban csodálkozhatunk rá. A Kis szvit eredetileg szintén zongoradarabnak készült, négy kézre. A zenekari változat, melyet Debussy egyik kollégája, Paul Henri Büsser készítette el,  igazi hangversenytermi sikerdarabbá vált.

Bizet finom rajzolatú színházi kísérőzenéjéből (Az arles-i lány) több szvitszerű kompozíció is kialakítható volna, maga a zeneszerző végül „csak” egyet állított össze, de ebből sem hiányozhatott a menüett. Talán a zene aranykora iránti nosztalgia az oka annak, hogy amikor Bizet halála után egy második szvitet is összeállított a Carmen recitativóit megkomponáló Ernest Guiraud, a tételek között egy újabb menüett talált helyet magának.