vak

Koncertek Koncertek [hun]

Lehel-bérlet 6. - José Cura: Requiem Æternam

 

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2022-05-09 hétfő 19:30

MŰSOR:

J.Cura: Requiem Æternam

Vezényel: José Cura

Közreműködik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), Gyermekkórusa (vezető karnagy: Dinyés Soma), és a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Kolonits Klára (szoprán), Láng Dorottya (mezzoszoprán), Pataky Dániel (tenor), Bakonyi Marcell (basszus)

José Cura így vall ma bemutatásra kerülő művéről: „A Requiem Argentinó-t (Argentin Requiem) 1982-ben, tizenkilenc évesen kezdtem el írni, éppen akkor, amikor elindult a háború a Falkland-szigetekért Argentína és az Egyesült Királyság között. Az én generációm – a ’62-esek évfolyama – épp csak kitöltötte a sorkatonai szolgálatát (hivatalosan még le sem szerelt), őket küldték tehát elsőként a harcokba. Nekem is be kellett volna vonulni, ha a sors nem dönt másként. Az 1980-as években változtattak a behívás rendjén, a kormány minden évben sorsolást tartott a középiskolások között, így döntve el, hogy kik részesülnek majd a (később aztán teljesen megszüntetett) sorkatonai kiképzésben.  Számokat húztak és élőben bejelentették a rádióban. Abban az évben nem hívták be azokat a fiatalokat, akiknek az igazolványszámuk 100-nál kisebb számra végződött. Az enyém 093-ra vagy 097-re végződött – 42 év távlatából már kissé halványak az emlékeim. Nevezzük sorsnak vagy véletlennek, de nem kellett bevonulnom a seregbe, ez olyan szerencse volt, mely sok nemzedéktársamnak nem adatott meg.

Ott ültem tehát épp a Konzervatórium büféjében és néztem a híreket a világtörténelem egyik legfeleslegesebb háborújának megindulásáról (ha van egyáltalán nem felesleges háború), amikor megtudtam, hogy néhány közeli barátomat „készenléti állományba” helyezték, és csak arra várnak, hogy a szerencsétlen sorkatonák első hulláma után azonnal az atlanti hadszíntérre küldjék őket….

Szerencse, hogy végül a konfliktus rövidre sikeredett, olyannyira, hogy a barátaimnak már nem is kellett a szigetre repülni. De sok fiatalember, akik éppen annyi idősek voltak, mint én, meghaltak ez alatt a nagyjából nyolc nyomorúságos hét alatt. Mindkét oldalon.

Nem ez a megfelelő hely és idő – és nincs is felhatalmazásom – arra, hogy bárkire is ujjal mutogassak, de igen, akkor úgy éreztem, hogy van jogom ahhoz, hogy átérezzem a borzalmat és a mély fájdalmat, amelyet egy ilyen, addig békésen egymás mellett élő ország között kitört, értelmetlen háború okozott. Így született meg még abban az évben a Requiem Offertoriuma, valósággal megszállottja lettem a „Fac eas, Domine, de morte transire ad vitam” (Vezesd el Uram őket a halálból az életbe) szavaknak. Ez az „a cappella” részlet eredetileg egy kórusra íródott, majd később, amikor a Requiem Argentino többi részét – a gyermekkari anyaggal együtt – három kórusra dolgoztam ki, alakítottam át egy „Palestrina-stílusú” tétellé.

A darab többi része 1984 és 1985 között született, ideértve a Kyrie-t is, amellyel azonban nem voltam igazán elégedett: 2016-ban helyettesítettem azzal a tétellel, mely már a végleges műben szerepel. Ekkor a Requiem Argentino még az Agnus Dei után a kórus újbóli „Señor, pon tus ojos en tus hijos y dales tu Santa Bendición” (Uram, vesd tekintetedet gyermekeidre, és add meg nekik szent áldásodat) című kórusénekkel zárult. Amikor a 2020-as világjárvány miatt leállt a világ, a hirtelen jött szünetben lehetőségem nyílt a darab partitúrájának véglegesítésére és szükségesnek tűnt a záró Lux æterna szakasz hozzáillesztése is, így a darabot pozitívabb hangon fejezhettem be, nem az eredeti, gyászos a-moll hangnemben.

Az 1990-es évek óta reménytelenül próbálkozom a Requiem Argentino bemutatásával. Minden lehetséges helyen kilincseltem, hogy létrejöhessen egy olyan esemény, melyen álmaim szerint argentin és brit kórusok közösen, békés – és szimbolikus – együttműködésben adják elő a darabot, de sajnos csalódnom kellett. Megértettem, hogy a Requiem Argentino bemutatására nagyobb esély kínálkozik, ha a címében az apolitikus Requiem æternam szerepel. Arra viszont nem számítottam, hogy mire a Requiem ősbemutatójára sor kerül, a világ egy újabb értelmetlen háborúba keveredik… „
(José Cura, Madrid – 2022. április 26.)

Jegyár: 6.000/5.000/4.000/3.000/2.000- Ft (diák- és nyugdíjas kedvezmény -20%)